9:32 PG

Misteri sebuah sYaiR...

Salam..
M


alam semalam sedang saya mendengar ceramah + searching tenet + lapoo...laparsaya menerima sebuah syair@puisi dari seorang kawan di ym..Dia meminta saya menghuraikan maksud di sebalik puisi ini..emm..maka saya bacala dulu..puisi ini berkenaan ketuhanan dan hambanya..


Ya Rabbi, aku ini pohon zaitun

yang tidak di timur dan tidak pula di barat
namun aku tetap berdiri dengan sifat dan asma'-Mu,
mengabikan harta-Mu yang tersimpan
bagaikan minyak yang penuh berkah
dalam sebuah pelita
Engkalulah yang menyalakan pelita ini
tanpa di sentuh oleh api
alangkah terang-benderangnya cahaya-Mu yang melimpah
daripada kaca
seolah-olah ternampak kaca itulah cahaya,
cahaya itulah kaca

Ya Rabbi, telah Kaulabuhkan Tirai Kasih itu
dan Kaunamakannya sebagai diriku
lantas aku pun tertutup dengan tiraiku sendiri
Engkau pun bertanya, 'Bukankan Aku Tuhanmu?'
Bahkan! Aku menyaksikan-Mu
aku telah melihat-Mu sebelum Engkau hamparkan dunia ini
dan sesungguhnya aku mengenali siapa yang kulihat
di sebalik semua yang nyata
Engkaulah yang memperkenalkan diri-Mu
sebagai Maha Pencipta
setelah itu Engkau pun membuat perjanjian denganku
di Alam Lahut
kuterima amanah-Mu untuk menjadi khalifah di muka bumi
akan kukembalikan Hak-Mu
seberapa daya aku termampu berdiri
dengan Kalimat-Mu dan pertolongan-Mu

setelah baca sekali lalu..saya seperti faham maksudnya..then baca sekali lagi secara pelan2 jadi xfaham lak..huhuhuu..nerd

Kawan saya tu dah baca berpuluh kali..tapi xpaham2 jgk..hehehe..jadi dia suruh saya memahamkan dia..saya pun xfaham jgk..sengihnampakgigi

Maka saya pun membuat kesimpulan bahawasanya syair ini mempunyai maksud tersendiri terhadap penulis..mybe ada perkara-perkara yang berlaku keatasnya semasa menulis syair ini...(sebenarnya malu nk ngaku xfaham malu)..hehehe..

pening + ngokngek + lapooo...gile

p/s : sape2 yang faham sila beri comment ya..plzzz ^-^senyumkenyit

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

buat satu test blog.. i look over u then..