2:26 PG

di CeNgkam beRkaH waKTu..

Bismillah..

B

ertemu kembali kita dalam warkah siber ini.sudah hampir seminggu warkah ini disulami sawang-sawang maya.sudah seminggu juga saya ketandusan idea.entah tidak tahu untuk mengisi entry2 terbaru.aroundsudah pastinya anda bosan dengan blog ini dan seharusnya saya memohon kemaafaan di atas kelalaian ini.kenyitKelalaian yang bukan saya cipta sendiri,bukan juga saya sengajakan tetapi adalah ketentuanNya.

Dua minggu kebelakangan ini saya dicengkam kesempitan waktu yang bersangatan.Kuliah- kuliah di universiti sudah rancak dengan muhadharah setiap hari dari pagi hingga petang.Seusai kuliah lebih kurang jam 3, pulang ke rumah dahulu untuk mengisi tangki perut yang kosong sambil merehatkan badan dan otak yang sendat diisi penuh ilmu.busuk

Belum pun peluh di dahi kering, makanan di perut hadam..saya berkejar ke rumah johor untuk mengajar.penatKelas yang bermula jam 7, saya di taklifkan untuk mengajar adik2 tahun pertama bagi madah nahu dan sorof..walaupun saya sendiri belum menguasai sepenuhnya madah itu..masih terkontang-kanting.Tetapi memandangkan amanah yang di beri..saya turutkannya jua..sengihnampakgigi

Seusai mengajar yang saya ambil lebih kurang sejam,saya berkejar lagi ke kelas di haiyu asyir.Kelas faraid@miras bermula jam 8.30 yang saya ikuti seminggu lalu,tidak pernah saya ketinggalan kerana sangat menarik.Menarik dari segi pembelajarannya dan jua cara pengajarannya yang menggunakan sistem termudah.senyumkenyitSistem yang sangat mudah dalam menentukan fardu bagi waris tanpa memerlukan penghafalan kecuali dalil-dalil ayat Quran dan hadis nabi. sistem yang saya tidak pernah jumpa sebelum ini dan saya mengaku ia amat sesuai untuk kita sebagai pelajar.

Dari Abu Hurairah R.A berkata, Rasulullah S.A.W bersabda :
"Pelajarilah ilmu al-faraid serta ajarkanlah, sesungguhnya ia adalah setengah dari ilmu dan ia akan dilupakan dan sesungguhnya ia adalah yang pertama kali yang akan dicabut dari ummatku". (HR. ibnu Majah dan DarunQutniy)


Sesungguhnya ilmu faraid ini amat penting dalam kehidupan kita kerana ia memberi keadilan dalam menentukan harta pusaka terhadap yang berhak menerimanya.untuk syarah yang lebih terperinci saya akan bawakan dalam entry akan datang.

Begitulah kehidupan saya seharian..bukan seharusnya bahkan sewajibnya saya bersyukur diatas nikmatNya yang memenuhi serta memberkati waktu-waktu saya dengan perkara yang bermanfaat.angelTerdapat dalam ayat Allah yang mafhumnya..apabila kita menjaga suruhan Allah dengan baik, maka Allah akan memberkati waktu- waktu kita dengan perkara-perkara bermanfaat dan berfaedah.Wallahualam..senyum

0 ulasan: