5:33 PG

ِAir nikmat Allah yang teragung..ِ


Setiap benda hidup perlukan air kerana yang hidup itu berasal dari air.unsur airlah yang membezakan benda hidup dengan yang mati,jasad-jasad yang mengandungi air adalah jasad yang hidup manakala jasad- jasad yang tidak mengandungi air adalah jasad yang mati.

" Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai Bahawa Sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda Yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda Yang hidup? maka mengapa mereka tidak mahu beriman?"

Riwayat imam Al-Baihaqi: Makhluk terawal Allah taala jadikan adalah air dan diikuti dengan angin kemudian Arasy dan Qalam.Hal ini memperlihatkan kepada kita betapa air adalah unsur yang paling utama.Oleh itu air amat perlu dimanfaatkan sebaik mungkin kerana ia adalah unsur utama kepada setiap benda hidup.

Allah Taala memperakukan di dalam al-Quran bahawa di sediakan di bumi ini simpanan air secukupnya bagi memenuhi keperluan makhluk Allah di muka bumi.Tepulang kepada manusia sama ada menghargai atau sebaliknya.
"Dan Kami turunkan hujan dari langit Dengan sukatan Yang tertentu, serta Kami tempatkan Dia tersimpan di bumi; dan Sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya."
Sejarah membuktikan betapa hebat empangan yang dibina Ratu balkis yang diberi nama “Sadul Maarib’ tiba-tiba airnya kering angkara tikus yang menebuk lubang di bahagian dasar empangan tersebut mengakibatkan musnah sama sekali tanaman dan binatang ternakan dan akhirnya manusia mati kebuluran.

Segalanya menyedarkan kita bahawa perlunya mensyukuri nikmat Allah Taala dan jangan sama sekali mengkufurinya agar nikmat yang disediakan itu terus menerus diberikan tanpa sebarang sekatan.

"Tidakkah Engkau memerhatikan, Bahawa Allah menurunkan hujan dari langit, lalu dialirkanNya menjadi matair-matair di bumi"

Apa akan terjadi apabila sumber air yang mengalir membentuk sungai tidak dikawal selia dan dipelihara dengan bijaksana malahan menjadi sebab dan punca sungai tercemar.Kita lihat hari ini manusia semakin tidak peduli dengan kebersihan dan penjagaan sungai,rakusnya mereka membuang sampah sarap dan sisa toksid tanpa ada sifat kemanusiaan.Maka apabila Allah Taala menarik semula nikmat itu,janganlah mempersalahkan takdir.Wallahualam.

0 ulasan: