4:28 PTG

Satu kata penghidup bicara


Seusai tamat muhadarah, lantas aku keluar dari dewan kuliah menuju kedai mama jual buku bersebelahan masjid Al-Azhar itu.Terik sungguh cuaca hari ini. Panas. Sedang aku membelek-belek majalah Al-Arabi, tiba-tiba bahuku di sapa seseorang dari belakang. Aku menoleh dan melihat, oh..radhi dan ibrahim rupanya, kawan mesir sekuliahku. Salam di beri dan tangan dihulur. Aku menyambutnya dengan baik. Selesai membayar duit majalah pada mama itu, mereka mengajak aku makan to'miah bersama. Tiada alasan untuk aku menolak pelawaan mereka kerana perut aku sendiri berkeroncong. Kami bertiga berjalan menuju ke kedai to'miah berdekatan.
Tempahan di hidang lalu di makan, sambil berbual. Perbualan kami sekitar pelajaran dan kehidupan di mesir ini. Ibrahim seorang yang suka berjenaka, menyebabkan kami tidak henti-henti ketawa. Katanya kedai ini pernah dikunjungi Abu Sufiyan dan lagi Abu Jahal serta Abu Lahab pernah bekerja di kedai ini. "Mentang-mentanglah baru belajar sejarah islam tadi.." bisikku dalam hati. Banyak lagi imiginasi yang dikhayalkan. Radhi mengeleng-geleng kepala,melihat kawannya yang seorang ini jauh berimiginasi. Rambutnya yang sedikit panjang di depan jatuh di atas dahi. Aku melihat jam di tangan menunjukkan angka 1.37 minit petang. Aku teringat janjiku dengan azmi untuk ke biliknya di Arma. To'miah di tangan aku habiskan lalu meminta diri untuk pulang dahulu. Selesai membayar, kami keluar dan berpisah di pertengahan jalan menuju destinasi masing-masing.

0 ulasan: